Saturday, May 29, 2010

Bakal menantu Mak yang ke-4.

Gambar Kawen Abg Chop ngan Kak Asiah -1992

Mak sambut menantu sulung pd penghujung 1992. Nama kak ipar aku Hasiah binti Talib. Depa kawen agak muda, abg umo 25, kak umo 20 tahun. Sedar x sedar, dah 18 tahun depa kawen, anak pon dah 4. Nur Nabila Huda 16, Shahrul Iqmal 14, Muhamad Syukri Aiman 11 & Muhamad Ammar Mukhriz 3 tahun. Masa Abg Chop kata nak kawen, Mak ngan ayah kata... amboi jauhnya menantu kami.... Masa tu, kami rasa Baling, Kedah tu punyalah jauh. Susah lah nak balik kampung nnt. Hmphh.. skang, sejam pon dah leh sampai. Kenkadang, abg ngan kak aku balik Baling tiap2 hari, cm g BM jer.... Aku ingat lagi "remos" Kak Asiah yg tggi & keras dek hairspray tu... maklum ler, dlm family aku cuma ada mak ngan aku jer pompuan, mak pakai mekap yg basic jer. Bila dh dpt kakak ipar yg vogue, aku asek membelek brg2 mekap dia jer lar... jakun... X lama pas depa kawen, aku masuk asrama kt penang. Maka, "kehilangan" anak pompuan mak, diganti ngan menantu pompuan, at least mak ada kawan kat umah.
Gambar Kawen Abg Chot ngan Kak Zan -1995

Ne menantu ke-2 mak. Nor Hizan bt. Yahaya. Depa kawen tahu 1995, muda gak, abg umo 25, kak umo 20 tahun. FYI, akak aku ne menantu pilihan ayah. Ayah nampak Tok Mat (ayah Kak Zan) naik moto ngan Kak Zan, terus dia kata kat mak aku yg dia bkenan kat kak Zan, terus g mminang x lama lepas tu. Sedar x sedar, dah 15 tahun depa kawen, anak pon dah 4. Munirah 14, Ahmad Nor Izaidin 12, Muhamad Adib 3 & Muhamad Muzamil baru lahir 27-May-2010.

Aku rasa, ne lar menantu yg paling mak sayang. Dah jadi best friend mak. Manakan tidak, masa baru kawen, masak pon x reti. Bguru ngan mak, smpai skang, dia yg take-over dapur kat umah tu, siap masak unt kedai makan lagi. Klu g mkn kenduri kat kg, depa mesti g bdua, tggal anak2 kat abg aku, suh jaga. Naik moto berdua slalu. Klu depa gaduh, mesti mak aku backing dia, sama aliran fikiran, tu yg depa leh kamceng 2 org tu..


Haaa... jangan tak tau, ne lar satu2nya menantu lelaki mak. Memang sayang terlebih lar... Klu kami gaduh, slalu mak menangkan menantu nan sorg ne. Nak tau apa prinsip mak thdp suma menantu2 dia :

"Klu aku marah anak2 aku, depa merajuk. Tapi esok lusa baik lar rajuk tu. Klu aku marah menantu, kang menantu terus x nak balik camner?? Sebab tu lar aku slalu menangkan menantu..."

Sapa sangka anak mak yg tomboy & debab ne cepat jodohnya. Lepas grad setahun terus kawen pd 20 Dec 2002. Masa kawen aku baru umo 22 & Faizul 24 tahun. Dah ada 2 anak dah skang. Ahmad Faris Zakwan 7 tahun & Nur Farisah Maisarah baru lahir 29 April 2010.






Bakal permaisuri hati Abg Jan. Insyaallah.

Awal Mac 2010, aku dapat panggilan dari mak. Katanya dah jumpa jodoh unt. Abg Jan, kali ne rasa2nya cm jadi jer. Hahaha.... aku bantai gelak dulu, ye ke ne. Bukan nyer apa, dah bertahun mak dok sibuk carikan jodoh unt dia, tp x penah menjadi. Kadang2 tu, bila mak mula membebel pasal jodoh, dia akan suh mak yang kawen. Mak risaukan dia yang dah masuk 37 tahun tp masih dok single mingle lagi. Kata mak, abg2 yg len, umo 25 tahun dah kawen, ayah umo 30 tahun dah kawen. Selepas aku kawen, mak siap wat kenduri kawen unt Adik Na ngan Sarah. Tiap kali mak g menjemput, org akan tanya

"Jan ke yg nak kawen kali ne??"

Mak kata, dia dah kudung kepala tiap kali org tanya cm tu kat dia. Naper lar anak bujang dia yg sorang ne x laku2 gak... Nasib baik jantan, klu pompuan, dah lama org panggil andalusia. Ahirnya, setelah berkenalan lebih sebulan dua, Abg Jan bagi green light unt mak. Huh, x bttangguh, mak call aku cakap smggu lg mak nak g mminang unt. Abg Jan. Aku pon, sanggup ponteng kelas, x g test & x hantar assignment, semata2 nak meraikan kegembiraan mak. Insyaallah, klu x der aral melintang Dec. 2010, abg aku nak jadi suami org. Yahuu.... akhirnya naka "bongsu" mak nak kawen jugak (org slalu kata aku kakak dia, huhuhu). Tua bebeno dah aku ne...

No comments: