Sunday, October 27, 2013

Kembara Mencari Diri Part 9 : Berehat Sebentar

Letih nau rasa otak ne. Skru2 kat badan rasa dh lama longgar. After raya, I’m working non-stop. G keje,  g kelas, g keje, g kelas… repeated routine. Dlm kelas x leh rehat langsung, our prof mmg utilized bebetul our kredit hours. Mmg berkat gaji dia, tapi yg hazabnya kitorg. This miting test, next miting esaimen, then back to test & another miting ada esaimen. Aduyai… slalunya aku amik kesempatan masa kelas unt rehatkan otak aku + badan. Nikmat benar bila g kelas, sbb lecturer cm x brp peduli ttg murid2 tua ne. Ada lar lecturer yg sgt bagus, tp masalahnya, murid2 tua cm aku ne bukannya fokus sgt kt whiteboard tu. LOL 

My mom coming end of Sept & plan to stay here 1 month as usual. Ya bedabedu…. Balik leh makan nasik, x yah masak. I luv u mom. (huh, hampeh nyer anak…. Patut aku yg masak unt mak, ne terbalik plak). Nk wat cmner, kul 7.30am++ dh berambus g keje, malam kul 9pm++ baru smpai umah. Kdg2, tjaga kul 3am, pastu on lappy, sort emel, karang emel unt reply paginya & check manufacturing docs. Ntahlah, aku kompius, dh 7 thun keje kat sini, aku makin hari makin serabai. Ofis hours habih ngan mende2 remeh, jawab skype MAA, jawab soklan junior2 & drafter, g miting, ting-tong2 kat manufacturing-procurement. Attend fon call dr client, tolong kengkawan yg sngkut kt site. Honestly, keje sendiri yg aku leh focus during 8.30-10am & after 5pm…. Mana x meraban, balik keje kul 9pm. Mana x kene tiaw ngan customer, submission delay.  Since my collegue dh berenti, separuh sampah As-built balik kat aku.. Project lama, yg tuannya suma dh x der kat KUL office. Yuucckkk… nk muntah aku trace folder yg berserabai dlm server tu. Oh my GOD, kene cepat train org baru ne & ensure all of them aware about ownership. Masalah muda-mudi skang ne, depa x tau makna ownership. Yg depa tau, aku keje makan gaji, clock-in, clock-out. Aku keje 8.5jam, lantak lar kat boss keje siap ke x, pas kul 6pm, aku nk balik. Pastu bila increment 3% mengamuk. X paham aku. Kita bukan keje kt gomen, walaupon kita makan gaji, perasaan ownership tu perlu ada. Klu keje x siap, cmner nk balik ngan tenang. Cuba fikir, klu kita keje sendirik, usaha lebih, income lebih kan?? Keje makan gaji, mungkin x directly bg output on the end of the month. But, it will be count yearly, during increment & bonus time. Huh, ceramah apakah ini??? 

Back to myself, last weekend myself dh diskas ngan my hubby & my mom. We plan to send both kids to my hometown smpena curi skolah ne. After everybody mutually agree (including the excited kids), myself start feeling guilty. Sudahnya, mggu lepas 2 hari jer aku balik lmbt, y glen, kul 7pm++, aku dh tercokoh kt umah. Emotionally down. Ttba ja, aku rasa useless. Smapai tua, menyusahkan mak aku. But in other side, my bff & family said, it should be ok. At least kt kg tu ramai org & not really menyusahkan, anak2 sedara aku dh besaq2, dh boleh tengok2an adik2. Hurrmmm… 

Badan klu dh letih, tp klu emosi bagus, outputnya ok. Tp klu jiwa kacau… punah… Adik demam petang jumaat. Myself mmg dh emotionally down since the mutual agreement done. Tekak dh smggu sakit, bagun pagi jer, mata berair, merah… panas… Pagi smlm aku g servis kete, major servis, break dia bbunyi , air-cond pon kejap2 ilang, kejap2 ada bunyi pelik. Alignments & balancing dh lari, dh nmpak bunga tayar makan sblh dalam. Lebur RM450… Huhuhu…. 

Petang smlm, Walid cabut tapak basikal adik sbb dia dh besaq, x lepas nk kayuh klu ada tapak tu. Siap jer, aku ajak adik g taman sblh umah aku. Sbb bz sgt, rasanya dh setahun aku x jalan2 g tmn. Kadang2 Abg Faris @ maktok yg bawa adik. Semalam aku baru sedaq, yg adik dh reti kayuh basikal. Aku baru sedaq yg adik dh x takut turun sliding kt playground tu. Anak aku dh besaq… How useless myself….hurrmmm…

 Tengok, adik ada pesen baru. Senyum smbil remot idung. Perasan comey lar tu :)

Peluk jer adik dr jumaat mlm, amik aura demam adik, sudahnya aku yg demam dr petang smlam. Memang berehat sebentar lar. Beg keje aku cmpak ketepi, aku tdo jer.. Bagun tdo, baca paper, carik novel yg aku pnjm dr opismate mggu lepas… pastu tu , pastu baca novel & tdo… Rasa gatal jer tangan ne bila x pegang lappy.. tp aku x nak tgok keje opis ngan FYP2 aku. Tu aku mngarut kat blog ne. Dah lar tu, aku nk smbung rehat… carik aura & bina balik sel2 otak aku ngan sel2 badan aku yg dh rosak … bye…

No comments: